Kubuś Puchatek

Żłobek Miejski Nr.1 w Świnoujściu

MENU

Metody pracy z dziećmi

  • uwzględniają prace z dziećmi o specjalnych potrzebach, dzieci, które przebyły choroby, dzieci pochodzące z trudnych środowisk, dzieci uchodźców, cudzoziemców;
  • relacje z dziećmi są pełne szacunku, responsywne i wzajemne, stały, niezmienny personel zapewniający dzieciom stabilność;
  • opiekunki towarzysza dzieciom w zabawach, uważnie słuchają dzieci i komunikują się, włączają się do zabaw, dostarczają materiały, przedmioty i narzędzia do rozwoju i różnorodnej aktywności;
  • opiekunki pomagają dzieciom w zrozumieniu świata poprzez opisywanie, działanie, łączenie przyczyny i skutku;

Charakter i metody pracy:

  • Metoda ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne ( nie „ćwiczenie", tylko doświadczenie ruchowe).

    Głównym założeniem tej metody jest posługiwanie się ruchem jako narzędziem we wspomaganiu rozwoju psychoruchowego dziecka oraz w terapii zaburzeń rozwoju. Jest szczególnie przydatna w pracy z dziećmi nadpobudliwymi, agresywnymi, lękliwymi oraz w przypadkach głębszych zaburzeń rozwojowych. Podstawowym założeniem tejże metody jest rozwijanie przez ruch:

    • świadomości własnego ciała i usprawniania ruchowego,
    • świadomości przestrzeni i działania w niej,
    • dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi i nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu.
  • Metoda KLANZY z dużą kolorową chusta animacyjną

    KLANZA to tańce i zabawy integracyjne, które pomagają przezwyciężyć dziecięce lęki i obawy, osiągnąć poziom swobodnego komunikowania się. Przeżycie zadowolenia, radości pomaga osiągnąć harmonię i zwiększa poczucie przynależności do grupy. Tańce dają możliwość uwolnienia się od wewnętrznych napięć i niepokojów, dają ujście nagromadzonym emocjom. Wyzwalają aktywność ruchową, pozwalają dzieciom na budowanie poczucia własnej wartości, a animacja przy pomocy ruchu ukazuje klimat w innym świetle.

    Przykłady to zabawy z chustą animacyjną, np. "Karuzela", "Spadochron", "Morze", "Balon" czy "Sieć rybacka", a także gry i zabawy ruchowe, integracyjne, plastyczne i muzyczne.

  • Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz (Łatwe wzory i piosenki lub wierszyki – dla najmłodszych dzieci, w celu wspierania rozwoju)

    Metoda usprawniająca jednocześnie analizatory: wzrokowy, słuchowy i kinestetyczno-ruchowy. Przyczyniają się do kształcenia orientacji w schemacie ciała i przestrzeni. Wiele elementów zawartych w metodzie stanowi atrakcyjna forma zajęć, dzięki czemu wyzwalana jest aktywność dziecka, zarówno w kierunku wykonywania konkretnych ćwiczeń, jak i nawiązywania kontaktu z rówieśnikami.

  • Programy Aktywności „Świadomość Ciała, Kontakt i Komunikacja” Knill

    (Zabawy w połączeniu z muzyką i ruchem. Dziecko uczy się łączyć słyszane dźwięki z konkretnymi czynnościami); wykorzystanie dotyku i ruchu jako fundamentalnych narzędzi wspierających emocjonalny rozwój dziecka. Poprzez bezpośredni kontakt fizyczny z opiekunem dąży się do zapewnienia dziecku poczucia bezpieczeństwa i budowania jego pewności siebie.

  • Metody: Karla Orfa, A. i M. Kniessłw, Batti Strauss, Irene Fleming.

    Wymienione metody mają na celu rozwój motoryczny, muzyczny i przestrzenny dzieci. Realizowane są najczęściej podczas zajęć rytmicznych, wpływających na rozwój motoryki dużej, orientacji przestrzennej i orientacji w schemacie własnego ciała. Podstawą ich przeprowadzania jest naśladowanie ruchów, dźwięków, gra na instrumentach, zajęcia rytmiczne, ćwiczenia inhibicyjno – incytacyjne .

  • Metody Pracy wg Marii Montessori.

    Metoda ta daje dziecku szansę wszechstronnego rozwoju fizycznego i duchowego oraz kulturowego i społecznego, wspiera jego spontaniczną i twórczą aktywność. Jest realizowana poprzez pomoc dziecku w:

    • rozwijaniu samodzielności i wiary we własne siły,
    • wypracowaniu szacunku do porządku i do pracy,
    • wypracowaniu zamiłowania do ciszy i w tej atmosferze do pracy indywidualnej i zbiorowej,
    • rozwijaniu indywidualnych uzdolnień i umiejętności współpracy,
    • osiąganiu spontanicznej samodyscypliny wynikającej z dziecięcego posłuszeństwa,
    • umiłowanie do rzeczywistości i otoczenia.
  • Bajkoczytanie i bajkoterapia.

    Każde dziecko lubi słuchać bajek. Świat bajki pozwala dziecku na rozwijanie wyobraźni, poszerzanie wiedzy i własnego słownictwa, przeżywanie różnorodnych emocji, a nawet na rozwiązywanie trudnych dla siebie sytuacji. Bajka ma ogromne zalety wyciszające i relaksacyjne, dlatego jest stałym towarzyszem podczas codziennych zajęć z dziećmi.

Załącznik
Zabawy angażujące rozwój sprawności fizycznej i rozwój zmysłów

"Kubuś Puchatek" Żłobek Miejski Nr.1 w Świnoujściu © 2014